2009年5月20日 星期三

Odin笑談Netbook(三):CULV系列--我為何愛Netbook(回應篇)

amanda_lam
哈哈~ 玩物真的會喪志的~ 知足才是王道喔!
還有好多朋友說我買 Netbook 是不知足... 他們經常問我: 公司有電腦, 家裡有電腦, 好多 cafe 都有電腦, 真的需要一部機來四處上網嗎?
哈~ 物慾無窮, 貪念人皆有之~ 只是程度不同罷?
阿彌陀佛~

lard
希望有人知以前 手提電腦好似個 briefcase 咁大.
CPU 連 286 都冇, ram 得幾十KB.
個价錢看怕 當時 買間屋都得.
今日? 三千蚊 已經 搞得掂la.
边個唔進步, 边個俾人淘汰.
OQO o米又係做到放入口袋?
(相对當年的科技)
不过我就唔明點解有d 牌子係要特別貴的.
我認為唔係技術問題係marketing 問題lor.
最后講多次:
  Imagination is more important than knowledge...
        Albert Einstein
        US (German-born) physicist (1879 - 1955)

lard
我知 粒U 係貴左,
但係F  牌的唔只貴左粒U o個价wor.
係成倍咁上 -_-

odinchong
Anyway,某程度上lard是沒有錯的(真的很難得我會這樣說啊),沒有要求就沒有進步,這個世界上總是有人要用超級電腦的。如果沒有人要求超級電腦,那美國太空總署就沒有精密的導航設備、曾蔭權也只有用手指計算旺角擲臭蛋的兇徒。
然而,正如我所說:買電腦,目的就是為了快樂,我真的覺得上網慢一秒、轉檔慢十秒很不快樂,為何不可?否則i7一早就死得乾乾淨淨了。但我的文章所針對的是:買Netbook的人追求的快樂,就是一種在效能上知足的心態--像我們這種錙銖必較的人,從來都並不追求過份的效能,CULV真的單憑數十秒就讓我們多花數千元嗎?
Da姐所說的又是另一種情況:”公司有電腦, 家裡有電腦, 好多 cafe 都有電腦, 真的需要一部機來四處上網嗎? ”這種並不是效能的問題來了--即使你的Notebook配上i7、8GB DDR3,但也不能足以讓你的電腦四處上網--這一點正是Intel等CPU廠商在宣傳上所"致力要做"的一點:將功能和效能混為一談。
功能和效能怎劃分呢?我又要汽車做例子好了。今天,多用途七人車(MPV,例如Toyota Picnic)或多用途休閒車(RV,例如Honda Jazz)大行其道,是因為不少汽車買家並不不在意汽車的馬力有多強大(效能),但在意汽車是否是否有多兩個後備座位、或是有較大的儲物空間(功能)。但功能是否又可以脫離效能而獨立存在?又不能。因為如果功能多了,車身也重了,我們又更需要有更大馬力的引擎去推動車子,否則車子老是在磨蹭,的確會氣死人。
但是,我們其實確實需要的是可運作的功能,而不是效能,效能僅是為了功能而存在的。CULV並不是解決我們在功能上的需要而存在的--它所新增的功能,除了看高清及玩一些低階3D遊戲之外,它還可以多做甚麼?四出上網?不能。更省電?不是。更輕便?不是。所以,我仍然是那一句:CULV並不討好我們這一群知足的Netbook用家。
這篇文章我還有下集呢,先洩露一點點我的想法給大家參詳一下,大家就知我為何鋪排這一段東西了--對,就是需求彈性,哈哈(嗚...不要擲番茄):

如果真的需要效能的話,那目前MID才是真的需要的效能--在這程度上的續航能力下,包括ARM在內的MID的流暢性仍然未能與Netbook/Notebook相比,另外,由於效能所限,有很多在Netbook可以做到的功能都未能在MID使用。

amanda_lam
是的~ odin 所說的是功能上不知足(知足的話就不必要用自己的電腦四處上網了)、但在「效能上呈現的知足狀態」, 而我的豬朋狗友所說的是「功能上的知足狀態」~ 想不到知足狀態也要分得那麼仔細呢
不過, 一如過往的產品發展歷史, 功能上不知足而效能上知足的用家, 好快就會變得功能和效能都不知足 。這是為甚麼? 因為軟件硬件向來就是唇齒相依, 兩年前你用效能讓你知足的產品, 兩年後的今天同樣的效能好可能會讓你不知足, 因為這兩年間軟件對硬件的需求與日俱增。兩年前還沒有 Flash Player 10,AJAX 網站也未必有今天那麼複雜… 所以即使你對功能上的追求不變,然而在商業社會的鞭策下,這些「功能」本身也對效能的需求變得貪婪~ Windows XP 支援快要到期 (雖然仍獲得不斷延長), 甚至乎, 兩年前的 MSN, 也提出要你升級到更耗資源的 Windows Live Messenger 2008 的要求~  在自動更新、強逼更新、不斷傳出安全隱患的軟件生態圈裡, 我們也難以堅持使用舊版的軟件... 即使新舊版「功能上」的差異未必讓你感到有需要, 但當主流的網站, 周遭的朋友和工作伙伴都全用新版本軟件時; 當有人告訴你使用舊版軟件, 操作系統以至銀行戶口會被黑客入侵時, 你也不得不升級~
所以, odin 兄所說的「效能上的知足狀態」雖然的確存在, 但卻是很暫時性的。我猜想, Atom N270/N280 的 Netbook 的效能僅僅能應付到明年年初的一般軟件和網站應用; 到明年年中的時候, 當你用你的 Netbook 上 facebook 或 YouTube 需要半至一分鐘的載入時間時, 我想你的泰國之旅也難以成行了... 因為效能上你不會再感到知足, 而考慮換機  (當然, 我所推斷的時間未必準確, 也沒有甚麼實質證據支持, 但我想你明白我的論點是甚麼呢~)

odinchong
Da姐,我完全同意你所說的”功能上不知足而效能上知足的用家, 好快就會變得功能和效能都不知足 。”事實上,這也是一個不可改變的事實,N270遲早會退出市場,但不代表Netbook背後這種"剛剛好"的哲學會退出市場。
問題的關鍵在於摩爾定律:Intel創始人摩爾層提出:集成電路上可容納的電晶體數目,約每隔18個月便會增加一倍,性能也將提升一倍,而價格下降一半;或者說,每一美元所能買到的電腦性能,將每隔18個月翻兩倍以上。效能實在提升得太快、太便宜了,使我們現今買電腦的人已經不是為了功能而買電腦,而是為了效能而買電腦:為甚麼?因為效能的發展遠比功能要快。
舉一個更明顯的例子:Vista是Microsoft史上其中一項最失敗的產品,但它與Me的技術問題不同,Vista是因為市場而失敗的。以前我們要為Windows 95而去加添昂貴的硬件,但今天硬件價格相對廉宜得多,但反而沒有人因為要使用Windows Vista而去加添硬件。為甚麼我們會作出這樣的選擇?明顯地,這已經不光是價錢的問題,而是Windows 95真真正正帶了不少我們必須的新功能,但Vista呢?對很多低階用家來說,唯一的分別就是Windows Aero了。Windows 7的出現,是歷年來Microsoft第一次將Windows的硬件要求降低,這正好反映了目前硬件效能在市場上的尷尬局面。
依附著效能發展的功能無疑是有所發展,但這些真的是我們必需的功能嗎?用家真的會為華麗的Windows Aero去買記憶體嗎?會為了華麗的3D效果去兩張支援SLI的顯示卡嗎?會為了較好的保安而去買四核CPU嗎?但這群無疑就是我經常強調的Niche Market。在近年,Mass Market需要的不是這些,而是一些與生活有關的功能,例如流動上網、例如便攜裝置、例如續航力,甚至是較強的兼容性等等等等,但是,這些新需求與效能明顯沒有很大的關係(不是沒有,而是不大--所以我們以往的高效能硬件還可以吃得消...詳情見下段)。
從另一個角度來說:高效能產品發展得太快了,而使本來效能頗高的產品被fade out得太快。用摩爾的說法:每隔18個月性能也將提升一倍,Eee PC 701的Celeron M Dothan技術,源自2004年,至今已有5年(60個月),即今天的CULV的效能與它應該有最少3倍的差距,但是,Da姐你現在還有一部Eee PC 701,一部Eee PC 901,但是你還在用它們嗎?你是否覺得它們的性能已經不敷應用了嗎?更有趣的是:你現在所用的MID之效能,比起Eee PC 901更弱,但是你總不會認為它效能太弱而不用它上網、看Ajax的網站吧!(雖然...我是在用No Script,對Ajax一點印象也沒有.....逃!)
說了太多與重點無關的事(汗...這都與重點無關?噢,不要擲番茄...擲茄子好了!)最重要的是:Fade out的是N270,而不是Netbook。我相信在明年春天,,CULV的價錢將會跌至HK$5000左右,扣除通脹的因素計,屆時CULV價錢其實與今天的Netbook差不多!即是說:其實CULV將會取代N270成為新一代的Netbook核心!所以我一直在強調:Netbook的市場不會被CULV所吞掉,而只會與Netbook結合。
在電腦世界上,沒有一部電腦是可以用過世的,但是作為一個低端電腦消費者,我下次換機,也絕對可能是Netbook--只不過可能是CULV的Netbook。所以,換機不是重點,何時換機、換甚麼機才是重點呢!
amanda_lam
哈哈~ 由細到大我都唔信摩爾定律的~ 佢只不過係 Intel 為o左領導市場而訂下o既生產同研發目標罷了...
其實我晌買 901 o既時候就已經放o左部 701 lu~ 放o既原因就係因為我對佢功能上o既唔知足 --- 7 吋 800x480 Mon 太辛苦, 舊電唔襟淆, 部機勁熱等, 反而我對佢粒 U 行幾快又真係唔係好理~ 至於宜家部 901 同部 N810, 我對佢o既效能其實唔係好知足o架咋~ 因為播片成日要轉低o的質素先播到, 效能影響埋功能
呢幾年硬件o既發展係快過軟件好多, 造成強勁硬件好便宜, 質素一般o既軟件(e.g. Vista 同 Office) 好昂貴o既現象~ 應用電腦o既階層亦都由以往的專業人士, 普及到屋村師奶甚至屋企o既賓賓; 網上應用越來越生活化, 的確對硬件o既需求冇以前咁大, 對效能強勁硬件需求o既增長率的確係放緩o左~ 不過如果一o的忽然之間流行o既生活主導o既應用係需要用到效能強勁o既硬件, 市場對強勁硬件o既需求就會突然之間飆升, 例如前年年尾數碼廣播一出, 好多人趁機 upgrade display card, 買電視手指同換 Mon 來睇奧運~ iPhone 同 Eee PC 當年推出時亦都係一個令市場震憾的產品, 因為佢刺激起消費者對某些功能o既夢寐以求o既渴求, 亦因為咁智能手機市場唔少客都轉買 iPhone, ~ 本來諗住買筆電o既人轉o左去買 Eee PC~ 你可以話塊餅大o左, Netbook 呢個因廉價而冒起o既市場最後會同其他市場融合; 但換個角度睇, 假如 Netbook 冇出現, 其實筆電市場塊餅一樣會澎脹,只不過冇咁快而已。
我o地亦好難預計, 究竟會唔會有一件令人夢寐以求o既新產品, 以相當吸引o既價錢, 再開闢一個新o既市場, 令本來諗住買 Netbook o既人, 會忽然間覺得, 「原來呢件o野先係o岩我用喎~」呢o的功能需求o既「喚醒」, 會轉化為對現有功能o既唔知足, 呢樣先好可能會係 Netbook 市場未來萎縮o既原因?


BTO (iPhone狂)
我有部玩到mac os 的s9 及 無敵的iPhone 都算係好知足啦

lard
iphone 有乜好呢? 個人只係知佢可以用 手指 黎操作.
wm6 都得la.
佢跑乜 OS (好似話勁似番 mac os X?)?
同用乜software 呢?
如果佢正在 OS 同 application 同 file format 完全 似 mac os X,
咁佢不过係提早左出世的mac版 的 3G viliv S5 (包電話功能) jar?
Thx.
(呀不过S5 3G 好似冇電話功能?, OQO 新版就好似有)
odinchong
>哈哈~ 由細到大我都唔信摩爾定律的~
哈哈,我可是很相信這個定律的...台積電董事長張忠謀就說過:摩爾定律在過去30年相當有效,未來10~15年應依然適用。
不過有趣的東西來了:自浮點運算法開始受人重視之後,電腦的作用愈來愈複雜,所謂的效能提升究竟是那一方面?單純是電腦計算的速度?浮點計算的能力?新增的多媒體處理指令?還是內嵌大量網絡處理的指令?CULV的處理器就是一個典型的例子:對,它在數據處理上真的很快,但是它在圖像處理上還是無能為力...而GMA的GPU實在是太爛了!所以某程度上來說:就算是效能不足,也有很多的詮釋方法呢!
>反而我對佢粒 U 行幾快又真係唔係好理~
另一個有趣的地方就是這裡:其實低效能系統,並沒有我們想像中的低能。
>至於宜家部 901 同部 N810, 我對佢o既效能其實唔係好知足o架咋~ 因為播片成日要轉低o的質素先播到
901某程度上是SSD問題,NC10播720p真的沒有大問題咯。而N810呢,就是我一直所強調:其實MID才是真正的效能不足--但是不論ARM還是Intel,到目前為止都受限於續航力的關係,而未能解決呢!
>不過如果一o的忽然之間流行o既生活主導o既應用係需要用到效能強勁o既硬件, 市場對強勁硬件o既需
>求就會突然之間飆升, 例如前年年尾數碼廣播一出, 好多人趁機 upgrade display card
這一點就是我一直所強調:效能必須與功能配合。可惜的是:其實這只是GPU的問題--而且,要達到這一點,根本不需甚麼高效能的設備。Intel的GMA500、VIA的Chrome 3 HC9、甚至是Nvidia的Ion都可以在低電壓下做到高清解碼(當然是犧牲了3D能力啦,但實在有幾多人會用Netbook來打機呢?),但由於市場考慮關係而一直不肯讓Netbook配備有硬體解碼吧。其實,硬解真的需要一顆很強的CPU/GPU嗎?
>Netbook 呢個因廉價而冒起o既市場最後會同其他市場融合;
>但換個角度睇, 假如 Netbook 冇出現, 其實筆電市場塊餅一樣會澎脹,只不過冇咁快而已。
這一點,就是我下一篇要笑談的概念:低端電腦用戶其實是一群需求彈性極高的社群,Netbook的出現,令流動電腦產品價格急降,在高需求彈性原理下,需求就突然大幅飆升。對,你可以說Notebook也會做到這個效果,但是,在Eee PC出現之外,尚未有一部全新的手提電腦,價格會低過HK$6000!更具玩味的是:當Eee PC出現之後,更帶動了二手手提電腦市場--突然很多人發覺:咦,其實舊電腦也一樣好用!結果,價錢才是王道呢。
>我o地亦好難預計, 究竟會唔會有一件令人夢寐以求o既新產品, 以相當吸引o既價錢,
>再開闢一個新o既市場, 令本來諗住買 Netbook o既人, 會忽然間覺得,
>「原來呢件o野先係o岩我用喎~」呢o的功能需求o既「喚醒」, 會轉化為對現有功能o既唔知足,
>呢樣先好可能會係 Netbook 市場未來萎縮o既原因?
我想,我可能為Netbook的定義做得不太好。我心目中的Netbook市場是:低端、廉價的流動電腦系統,而不光是Atom N270/280的市場(我才懶理Intel)。Netbook發展了兩年,已經不在是一個不變的概念,它只是反映了一群低端流動電腦用戶的心態:他們對電腦需求不大,只想用一些廉價但夠用的產品,對,他們就是在意價錢多於效能。也許,未來會有很多那件令人夢寐以求o既新產品,如果價錢相當吸引,那它不是在吞併Netbook的市場,反而是它已成為新一代的Netbook了;但是,如果光是夢寐以求,但價格不跌的話,那就只會像Blu-ray碟機一樣,要等價格下降才有人問津了。
所以Netbook發展至今,已經不光是一種產品,而是一種對低端用戶的市場態度呢!
大家要理解為何Intel對Netbook深痛惡絕,要出盡方法(甚麼945GSE、10.1吋螢幕、1024x600等等等)去為netbook設限,又堅持Netbook只足以上網等等,就知道為何我會這樣重視Netbook市場、而又不看好目前的CULV了。這個主因就是:Atom N270只售46美元,而Core 2 Solo SU3500售價是262美元!!!Netbook大賣的話,Intel將會少賺很多錢的!所以,Intel就要想盡辦法讓大家買價錢較高的CULV!
http://en.wikipedia.org/wiki/Lis ... mall_Form_Factor.29
問題是,我們真的需要為了那數秒鐘,而去多花5倍價錢嗎?有沒有人知道CULV在Crystalmark上的分數,還未及Atom N270的一倍嗎?效能,真的與價錢成正比嗎?對於我們這一些需求彈性極高的用家來說,又是否化算嗎?
同樣地,廠商在面對5倍價錢的CULV,它們又有甚麼感想呢?Netbook的出現,正好顛覆了Intel的傳統定價策略--以效能決定價格,而我們都需要高效能,所以就要乖乖的把金錢奉獻給Intel--CULV其實就是Intel想重申自己的定價策略吧。問題是:CULV的定價一天不下滑,CULV Notebook的定價就難以下滑,CULV帶來的定價上升,未能帶來自己的盈利上升,這對於Notebook生產商來說還吸引嗎?哈哈,Netbook這時就變成抵抗Intel等大廠暴利的最佳武器了(說得好像有點左派味道了)。

fixup
我只喜欢eeePC 900A,因为安静,凉快。又热又吵的笔记本已经把我烦够了。

sonicbox
太長我冇睇曬
我覺netbook同notebook都唔需要睇效能
好少人會令notebook打機 同時冇時間打
除左打機 睇片 文書處理 上網 同樣做到
notebook講效能 點同家用pc講
有人可能覺得notebook大部又貴
netbook唔太大部又貴唔過notebook

odinchong
現在,Intel的說法是:除了是打機之外,Netbook就連很多功能也做不到,包括影音編碼、照片修改、複雜的文書、高清播片都不能。





但我的說法是:部份功能對於Netbook來說只是略為慢了一點(例如照片修改、複雜文書),而大幅減慢的很多不是經常要做的工作(例如影音編碼)。所以,我並不認為我們真的需要為了換取較多的效能而去多付數千元。

fixup
完全同意!
所有的電腦廠商和賣家都把netbook錯誤地標為輔助的第二薹電腦。正相反,我把netbook做為我的主電腦。更大、更強、更吵、更熱、更耗電的desktop或laptop才是我的輔助機,不做影音編輯時更本不打開。

odinchong
這一句說話可堪玩味...我一直都把公司的E8600當作時我的主電腦,但到你這樣說後,我才發現:原來我對著NC10的時間遠比E8600多得多。
效能高的電腦,最多也僅是工作電腦而已。陪著我每一天的,原來還是NC10。

hanzo0313
版主我非常同意你的說法
我現在下班回家開的電腦不是桌機,是比NC10更慢的HP 2133
但是我還是用得很高興
要打game,開我的360放入碟片就可以玩了,根本不會想更新桌機


philiphaha
我自己本身有三部電腦
1) 返大陸和家中普通check e-mail 用工人舍SR8 (效能比 Netbook Atom CPU還低)
2) 出街用AIGO P8860 (也不用多說效能了)
3) Sony TP2除看電影, Facebook和太太&朋友一起上網訂衫外, 也不多用
我之持板主論點, 本身只多用於上網, check e-mail, 看文件.  普通效能Netbook一定已勝任有餘.  真的有需要多花多數千元買那只差幾秒至數十秒之快感嗎? 見人見至!

monei
如果把UMPC 當做唯一的電腦, 那麽CULV 還是必要的.
netbook 太慢了
rick11nc
我支持樓主所說
其實NETBOOK問題係 廠商愈做愈貴(近期都有平價之作)
唔可以否認 NETBOOK對電腦市場起左一個開荒牛 大家對平價電腦既睇法
效能定係價錢作比較 首先 我同意效能係為功能而生存 而家既DESKTOP效能係高 但係作為一般文書 老實講 我四年前既老爺機還可以上網睇野 呀..講句...除左電費比現在既貴之外 都係冇乜分別 文書處理 上網 CHECK MAIL 一樣冇問題
而家壞左先有一個換機念頭(呀 幸好有NOTEBOOK在手 不然不能上UMPC FEVER討論一番)
買NOTEBOOK當時 是EEE PC 901 出的時候 那時我對NETBOOK態度跟現在不同 現在的我想有一部流動的 將來會買一部WM機用藍牙用GPRS上網 我不願意付出貴價的3.5G及失學又失業...不敢望這些貴電腦 但是在我出來工作 也不太願意去付貴的月費(除非公司要求 好似BB那些功能 - PUSH MAIL 一般人真的有需要嗎? 昂貴加對我來說不實用 那麼有需要用嗎...)
講了那麼多 都說價錢及功能比起效能來得重要
最後也是令CULV的價錢急降 一部UMPC 對我來說 SONY P15 P19 P25 不是傳統的 傳統umpc應有流動(這是隨時上網) 效能 功能 及 輕便(這是易帶出外) 呀 老實說 CULV現在價錢大不如前... 平了很多 MSI那部也十分要好!! ACER及HP及ASUS也加入對鬥 對於SONY的TT及TZ來說 重大考驗
NETBOOK存在 可能只是平價及流動輕便電腦的開荒牛 最後CULV能唔能夠係NETBOOK開拓既市場有一番作為 要睇INTEL或者其他廠 E.G. AMD OR VIA 能夠為大家見到 輕便流動電腦不再是貴產物(對於DESKTOP及DESKTOP REPLACEMENT既電腦來說 其實市場不同 不需要太擔心吧)
其實到最後大家都要思考一下 WHAT DO YOU EXPECT WHAT FUNCTION YOU NEED. 唔係買左冇需要...咁樣...比起多功能但用得唔多果D功能既仲浪費
其實NETBOOK最重點係價錢 因為佢既先驅係....平價電腦.... 要係CULV急降價下生存都需要做到平價先能夠生存!

heibug
老實講,
我認為netbook只係一種過渡性產品,
講便攜性,比umpc同mid真係差一大截,
你可以好似s5 air咁係地鐵上網而不礙眼嗎?
你一將部netbook擺係大脾上面用,
好多人已經眼甘甘咁"啤"住了,mid同umpc都會有人望住,
不過由於細部睇唔清就唔望.....netbook仲唔可以企係度用添.
便攜性已經輸左,而且廠商將d機越出越大部,以前7",8.9",
到而家10.1",12"都黎了,同一d minibook冇乜分別,
我不如比多少少錢買部core2既nb仔...
講實用性,初初出既eeepc到901果陣我都覺得ok,因為atom初出道,
真係講文書處理同流動時既檔案備份,
但出出下就話要睇高清同數碼廣播,
所以話人係貪心既,得一想二,netbook小小function又點滿足呢?
而且廠商又不思進取,出黎出去都係同料唔同款既機,既然我都有同一function既機,
點解要買一部新款但一樣用途既新機呢?會唔會有d比人昆水既成份呢?
netbook個市場就咁比班廠家打殘左...
而講到CULA,intel講到明要11.6"以上先用得,
lenovo個定價又5499 ,你叫消費者點諗呢?
當初買netbook既人,有d貪佢平,有d貪佢擺到入手袋,
而家新一代CULA,又擺唔到入袋又要貴,我比多少少買部9300gs既12"nb唔好?
起碼我都打到L4D丫.
而家d netbook,文又唔得,武又唔得,
所以我一部都冇...
之前sc3都放埋,而家等viliv既x70或者archos既9pc tablet.
依據樓主講法,買電腦唔買自己鍾意既,咁買黎做乜,
我就係鍾意tablet,所以貴一貴我都肯買,
唔似得果班又要平又要高清又要打機又要1.0kg又要3.5g既xx,
長左少少,唔岩睇可以睇下一樓


rick11nc
同樓上真係異口同聲
真係講句 NETBOOK
文唔得(開多幾個網頁都真係慢一慢<<<小弟現在用FIREFOX開左廿個唔同網頁 當中有FLASH 有多圖 計一計 NETBOOK做到都嫌慢 加上BT 聽歌 MSN SKYPE加一個大陸通訊軟件<< NOT QQ)
武唔得(打機... ONLINE GAME 2D果D都差幾皮 老實講 如果要NETBOOK好賣 只有一個打救 就係ION板 但係都係果句 唔夠平 真係唔掂 本身睇中HP 2140 兩個原因 好樣 加 細細部 但係TABLET既UMPC或MID係首選 加上 PDA既能加都貼近多媒體 老實講句 NETBOOK你多媒體唔夠輕 使用時間更加唔夠!!!)
TABLET真係流動首選

沒有留言:

張貼留言

注意:只有此網誌的成員可以留言。